2014. május 19., hétfő

A sütés mámorító is lehet    :-)
Aranygaluska otthon

Aki szokott a konyhában sürögni-forogni, az tudja, milyen érzés, amikor egy étel vagy sütemény a lehető legszebb formában kerül az asztalra, isteni illatok lengik be a teret és még az íze is frenetikus. Pont olyan, amilyennek lennie kell!  :-)
Én szerencsés vagyok, mert általában elfogy az, amit készítek, különösen, ha sütiről van szó. ;-) Szeretek sütni, legyen az édes vagy sós, de az tűzhelyem nem volt ebben mindig partner. Egy régi darabról van szó, aminek a hőszabályozója már nem működött tökéletesen, így közepes lángon semmit nem tudtam sütni - így sajnos elég sok mindenről le kellett mondani.

Néhány hete azonban úgy döntöttünk (némi gázcső-felülvizsgálat ösztönző hatása után), hogy kicseréljük a mi drága, de öregecske tűzhelyünket. Ma már az új kistestvér áll a helyén és egy új élet kezdődött a konyhánkban. 3 helyett 4 lángon tudok főzni!!!!   :-)  A sütőről nem is beszélve! Ha egy recept azt írja, hogy pl. 165 °C - on kell sütni, akkor azon sütöm! Elképesztő élmény a hőszabályozás!!!!
Tudom, ez azoknak, akik sok éve így főznek-sütnek, teljesen természetes, de nekem ez most maga a tökély!

Hétvégén gondoltam is egy nagyot, és neki álltam aranygaluskát készíteni. Kicsit izgultam, mi lesz belőle, de bíztam az új szerzeményünkben. A tészta mennyisége, miután kinyújtottam, nem volt túl sok, kíváncsi voltam, hány réteget tudok egymásra pakolni a kis korongokból. Kerek tortaformába került a finomság, de összesen csak 2 rétegre telt, így újabb kör izgulás következett, miután beraktam a sütőbe, hogy vajon mekkora lesz.
De láss csodát! Amikor félúton volt a kész felé, már kitöltötte a formát és gyönyörű volt. Mire kész lett, az édes, diós, vaníliás illattól már csurgott a nyálunk. :-)
Lenyűgözött a végeredmény! Hihetetlenül boldog voltam, hogy ilyen szép lett és ráadásul még az íze is pont olyan volt, amilyennek lennie kell egy tisztességes aranygaluskának! 
Nagyon büszke voltam magamra és az új sütőnkre! 
;-)



Ha Te is megsütnéd eme finomságot, íme a recept:

Hozzávalók a tésztához:
1/2 kg liszt
1 kevés só
25 g élesztő
1,5 ek cukor
2 tojás
10 dkg vaj
kb. 3 dl tej

A hintéshez: 
kb. 10 dkg darált dió
7-8 dkg cukor
kb. 6-8 dkg vaj olvasztva

Az élesztőt felfuttatjuk egy kis tejben. Amíg a gombák "esznek", a száraz hozzávalókat összekeverjük egy tálban, majd hozzáadjuk a tojásokat, a felfuttatott élesztőt, a langyos tejet és lágy tésztává gyúrjuk.
Az olvasztott vajjal addig dagasztjuk, amíg az összeset fel nem veszi. A 10 dkg vaj elsőre túl soknak tűnhet, kis időbe telik, míg eltűnik a tésztában, de kitartás, a végeredmény tökéletes lesz! :-)
Ha a tészta már leválik a tál oldaláról, akkor kilisztezett tálban 1/2 órát pihentetjük meleg helyen.
Kinyújtjuk kb. 1 cm magasra, kicsi pogácsa szaggatóval korongokat formálunk és egy kivajazott, kilisztezett tepsibe/tortaformába rakjuk őket egymás mellé. A réteget olvasztott vajjal meglocsoljuk és bőven megszórjuk a cukrozott dióval. (Ennyi lisztből nekem a normál tortaformába 2 réteg került, de gyönyörűen megkelt a sütőben, kitöltve az egész formát.) 
5-10 percig még kelesztjük a formában, majd lassú tűznél megsütjük kb 30-40 perc alatt.
Melegen tálaljuk vaníliamártással.

Jó étvágyat! :-)





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése